آموزش فوتبال ، فوتسال و داوری

جمعه, ۱۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۵:۳۲ ق.ظ

آموزش فوتسال

برای کسب موفقیت و پیروزی در یک مسابقه فوتسال می‌بایست تکنیک‌ و ‌تاکتیک را توأمان با هـم اجرا نمود کـه البته پیش زمینه تثبیت موفقیت، آشنایی صحیح با قوانین موجود در فوتسال می‌باشد که قصد داریم با ذکر این قوانین بصورت مستمر و نیز آموزش مهارت‌ها و فنون این ‌رشته، علاقمندان ‌را به ‌یادگیری صحیح مهارتهای فوتسال ترغیب نمائیم .

بقیه در ادامه مطلب .... 

قانون اول : زمین بازی در فضای سرپوشیده یا همان سالن برگزار می‌شود. طول زمین حداقل 38 و حداکثر42 متر و عرض آن حداقل 18 و حداکثر 22 متر می‌باشد.
تذکر: ورود و خروج بازیکنان در موقع تعویض بایستی از محدوده مشخص شده انجام گیرد.
قانون دوم : توپ که محیط آن حداقل 62 و حداکثر 64 سانتیمتر و وزن آن 390 الی 430 گرم (توپ نمره 4) است. روش شناسایی توپ استاندارد آن است که وقتی از ارتفاع 2 متری به زمین رها می‌شود نباید بیشتر از 65 و کمتر از 55 سانتیمتر از زمین مسابقه جهش کند.
قانون سوم: تعداد بازیکنان در شروع یک مسابقه باید حداقل5 نفر باشد که یکی از آنها دروازه‌بان با لباس مشخص است . در صورت اخراج بازیکن، چنانچه هر تیم کمتر از 2 نفر باشد مسابقه باید تعطیل شود. تعداد بازیکنان ذخیره 7 نفر و تعویض ها نامحدود است.
اگر در هنگام تعویض، قبل از خروج کامل بازیکن، فرد جانشین وارد زمین شود، داور می‌تواند با توقف بازی به بازیکن جانشین، کارت زرد داده و با اعلام یک ضربه آزاد غیر مستقیم به نفع تیم مقابل بازی را به جریان بیندازد.
قانون چهارم: استفاده از کفش و محافظ پا برای بازیکن الزامی است و در صورت نقص لوازم و وسایل ورزشی، داور می تواند بازیکن خاطی را برای تکمیل وسایل به بیرون هدایت‌کند.
قانون پنجم: برای اداره بازی سر داور یا داور اصلی تعیین می گردد . قدرت او از بدو ورود به محل بازی آغاز وبا خروج او پایان می‌پذیرد و تصمیم هر موضوع مرتبط با بازی یا اعلام نتیجه نهایی بر عهده‌اوست.
قانون ششم: بایستی برای هر مسابقه، داور دوم تعیین شود که طرف مقابل داور اصلی انجام وظیفه می کند و همان قدرت اجرایی را دارد به جز ثبت و گزارش مواردی که قبل، حین و بعد از بازی اتفاق می‌افتد. محاسبه دو دقیقه اخراجی بازیکنان (در صورت نبودن وقت نگهدار)، زمان یک دقیقه‌ای استراحت و نیز کنترل نحوه صحیح تعویض سیار از دیگر وظایف اوست.
همچنین داور اصلی بایستی در صورت دخالت بی‌مورد از جانب کمک داور، او را از آن‌ وظیفه معاف نماید.
تذکر: در صورت وجود اختلاف نظر بین داور اصلی و داوردوم نظر داور اصلی حاکم‌خواهد بود.
قانون هفتم: وقت نگهدار باید در خارج از بازی در امتداد خط میانی در منطقه تعویض بازیکنان قرار گیرد. وظایف او نگهداری وقت بازی، 2 دقیقه اخراجی، یادداشت تایم اوت ها و دادن علامت تایم اوت به داوران، اعلام زمان بازی با سوت به داوران و یادداشت 5 خطای اول هر تیم در هر نیمه که توسط داوران اعلام شده و نیز ثبت شماره گلزنان و بازیکنان اخراجی و اخطاری می باشد.

نکته مهم در فوتسال داشتن سه فاکتور قدرت تصمیم گیری (توانایی)، آمادگی جسمانی و سرعت است که این فاکتورها می‌تواند یک تیم را تا مرز قهرمانی هدایت نماید. همچنین نوع تمرینات و اتخاذ سیستم نیز می‌تواند به تیم کمک کند.

آمادگی جسمانی:

اصولاً برای انتخاب بازیکن می‌بایست پرونده‌ای از هر بازیکن در اختیار داشت که در آن گزارش خاص مربوط به بازیکن قید شده باشد.
فاکتورهای مهمی در انتخاب بازیکن وجود دارد که عبارتند از: شخصیت که می‌تواند ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری یا تربیت خانوادگی او باشد. ویژگی‌های بدنی، آمادگی جسمانی، قدرت تصمیم گیری، اجرای مطلوب تکنیک و تاکتیک و کارهای با توپ و بدون توپ.
از آنجائی‌که تمرینات فوتسال بیشتر از نوع تمرینات هوازی و غیرهوازی می‌باشد،باید روی این سیستم‌ها تمرین نمود. اما باید اذعان داشت شرایط بدنی به خصوص دارا بودن توانایی‌های فیزیکی و روانی در قابلیت بازدهی ورزشکار مؤثر می‌باشد.


۹۴/۰۴/۱۲
یعقوب جان افزا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">