آموزش فوتبال ، فوتسال و داوری

جمعه, ۱۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۵:۱۲ ق.ظ

رابطه آرایش تیمی با روش بازی


1– کدام یک از خطوط در بازی فوتبال مهم تر است ؟

2 – کدام شیوه در هر خط بهتر  جواب می دهد ؟

3– آرایش تیمی 3 خطه یا 4 خطه ؟

4- سیستم چرخه ای بهتر است یا ثابت ؟

5-کدام سیستم ها راحتتر تغییر می کنند ؟

برای مطالعه کامل به ادامه مطلب بروید ....  



1– کدام یک از خطوط در بازی فوتبال مهم تر است ؟

2 – کدام شیوه در هر خط بهتر  جواب می دهد ؟

3– آرایش تیمی 3 خطه یا 4 خطه ؟

4- سیستم چرخه ای بهتر است یا ثابت ؟

5-کدام سیستم ها راحتتر تغییر می کنند ؟

1 . با توجه به گذشت زمان آرایش های تیمی فوتبال دچار تغییراتی شده اند . این تغییرات را می توان از 4-2-4 که به2- 4-4 تغییر یافت و در ادامه آرایش 2-5-3 و 1-5-4 و3-3- 4و...نام برد . اگر این آرایش هادرجدولی به شکل زیر مرتب نماییم چند نکته پدید می آید .                    

خط حمله

خط میانی

خط دفاعی

4

2

4

2

4

4

2

5

3

1

5

4

3

3

4

نکته اول : کاهش مهاجمین

نکته دوم  : ثبات نسبی 3 نفره یا 4 نفره در خط دفاع

نکته سوم : افزایش بازیکنان خط میانی

با توجه به تعاریف بالا می توان دریافت که خط میانی از دو خط دیگر مورد توجه بیشتری قرار گرفته .

البته باید به یاد داشته باشیم تا خط هجومی قوی نداشته باشیم در گل زنی موفق نیستیم و تا خط دفاعی محکمی نداشته باشیم در جلوگیری از گل خوردن موفق نیستیم  . اما با توجه به این که خط میانی در گل زدن نقش به سزایی دارد و در دفاع کردن نقش کلیدی ایفا می کند در واقع تلفیقی از دو خط هجومی و دفاعی است .

در مقایسه ای که در جدول انجام دادیم شاید بعضی از افراد موافق این قضیه نباشند. یعنی افزایش بازیکنان در خط میانی و اهمیت آن را با مثالی نقض می کنند . یکی از این مثال ها آرایش تیمی 3-4-3 و 3-3-4 است که افزایش تعداد مهاجمین و کاهش هافبک ها  ، حتی  گاهی کاهش مدافعین است . در پاسخ به این افراد می گوییم شما فاصله آخرین مدافع و اولین مهاجم را نگاه کنیدو این زمین را به قسمت   هجومی و  میانی و   دفاعی تقسیم کنید . خواهید دید که باز هم تجمع بازیکنان در   میانی فرضی بیشتر است زیرا وقتی که تیم ها با آرایشهای هجومی نظیر تیمهای مانند بارسلونا اجرا می شود .

دوبازیکن مهاجم در کناره ها کمی به عقب آمده و به بازیکنان خط میانی کمک می کنند و در واقع تعداد بازیکنان در   میانی فرضی بیشتر است . اما گاهی اتفاق دیگری می افتد و بازیکنان خط دفاعی به خط وسط زمین آمده و 3 مهاجم به جای اینکه به عقب بیایند روی یک خط آفساید در لبه های محوطه جریمه قرار می گیرند  تا فاصله مهاجمین تا مدافعین تیم کمتر از 30 متر باشد . در این جاست دوحالت پیش می آید یا مدافعین

کناری کاملا به خط میانی اضافه می شوند و یا مدافعین وسط در کار بازی سازی شرکت می کند که عملا باز هم حداقل تعداد هافبک ها به 5 بازیکن می رسد .

پس می توان گفت اگر کلیه  بازیکنان در یک سطح باشند و در خطوط مختلف بازیکنان هم ترازی داشته باشیم  خط میانی مهم ترین خط است .

2 . در خط دفاعی دفاع 4 نفره خطی یکی ازبهترین وپرکاربردترین شیوه هاست. چند ویژگی این نوع دفاع کردن ذکر شده است .

a . حضور دو بازیکن در مرکز دفاع و تمرکز دفاعی بیشتر

b . با توجه به قرار گرفتن روی یک خط دو مدافع مرکزی احتمال پر کردن آفساید کمتر است .

c . در توپ های ارسالی کمتر مدافعین جا می مانند زیرا سریعتر شیفت را انجام می دهند .

d . بازسازی در دفاع آسان تر است .

e . حضور دو مدافع کنار در حمله ( این عامل یکی از سه ویژگی مهم بازی های جام جهانی 2010 اعلام شده )

درخط میانی : تیم هایی که با 4 یا 5 بازیکن در خط میانی بازی می کنند احتمال موفقیت بیشتری دارند . زیرا در بازی سازی ، گل زدن  و حتی دفاع کردن  بسیار تأثیر گذار است . ( درباره ی سیستم های 3-4-3 و 3-3-4 توضیح دادیم . )

در خط هجومی : نمی توان به یک جمع بندی رسید ولی تیم هایی که بایک تک مهاجم و بدون حامی کار می کنند احتمال موفقیت کمتری دارند . پس بازی کردن با 2 مهاجم نسبتا ثابت یا یک مهاجم ثابت و یک مهاجم کاذب و یا 3 مهاجم احتمال گل زدن را بیشتر میکند .

3 . به نظر می رسد با توجه به وسعت زمینفوتبال آرایش 4 خطه پراکندگی تیم را بیشتر کرده و احتمال گرفتن توپ ازحریف در هنگام در اختیار نداشتن توپ بیشتر است .

4 .  سیستم چرخه ای در هنگام حمله موجب آشفته شدن مدافعین حریف می شود ولی باید با ابزار مناسب و با هماهنگی بازیکنان انجام شود .

5 . در این مورد می توان بحث های زیادی انجام داد اما درباره ی دو آرایش بسیار مهم بحث می کنیم .

آرایش 3 – 3 -4 : این آرایش در دفاع می تواند به 1 – 3 – 2 – 4 و 1 – 2 -3 – 4 و در حمله به 3 – 4 – 3 و حتی در تیمی مانند بارسلونا گاهی به 3 – 5 – 2 تبدیل می شود .

آرایش 3 – 4 –3:می تواند در حمله به 3 – 5 – 2 تغییر یابد .

در دفاع می تواند به  1 – 2 – 3 – 4    ،  1- 3 – 2 – 4 تغییر یابد .

با توجه به تعاریف بالا :

رابطه آرایش تیمی با روش بازی را توضیح می دهیم .

اگه ابزار کار را دارید و طراحی تمرین انجام دهید و می توانید برای بازی مستقیم از 2 – 4 – 4 استفاده کنید . زیرا دو مهاجم ثابت در مرکز دفاع حریف قرار دارند و احتیاجی به تجمع در خط هافبک نیست . باید سعی شود از بازیکنان فیزیکی در خط حمله استفاده نمود .

 برای بازی غیر مستقیم : اگر می خواهید تعداد پاس ها خیلی زیاد شود بهترین گزینه 1 – 5 – 4   است زیرا تجمع در خط میانی زیاد است و خیلی راحت در دفاع و حمله تغییر می کند .

 اگر قصد دارید با باز کردن بازی در کناره ها حریف را باز کنید از دو مهاجم در کنار خط ها استفاده نمایید . البته مدافعین وهافبک های کناری میبایست ازآن هاحمایت کنند.آرایش 3 – 3 – 4 و 3 – 4 – 3 ناب است .

اگر قصد دارید ارسال های دیرهنگام زیاد انجام دهید . 2 – 4 – 4 و 2 – 5 -3 مناسب است . مزیت 2 – 4 – 4 به 2 – 5 – 3 حضور مدافعین کنار در حمله است .

اگر قصد حمله را دارید باید در هنگام فشار حریف درکنار خط ها از بازیکنان سرعتی و تکنیکی استفاده نماییم .


۹۴/۰۴/۱۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">