آموزش فوتبال ، فوتسال و داوری

پنجشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۳۴ ق.ظ

پنج قانون طلایی در بدن سازی و کار با وزنه

مجله علوم ورزشی: امروزه تمرینات با وزنه و یا به عبارتی بدن سازی نه تنها برای ورزشکاران پرورش اندام بلکه برای تقویت هر رشته ورزشی و در جنسیت مرد و زن صورت میگیرد. باید بدانید دانش کافی در انجام این نوع از تمرینات میتواند باعث بهبود در کارایی و تناسب اندام و حتی قهرمانی های ممتد گردد حال آنکه اجرای نامناسب و اجرای برنامه های غیر علمی میتوانند باعث عوارض بسیار بدی برای بدن شما در بر داشته باشند.

پنج قانون طلایی در کار با وزنه وجود دارد که توجه شما را بدان جلب میکنیم. مهم نیست برای چه هدفی به تمرین با وزنه میپردازید ولی به خاطر داشته باشید که در هر جا و برنامه ای  در کار با وزنه قوانین زیر را رعایت نمائید:

قانون اول: انعطاف پذیری را بهبود ببخشید

در بسیاری از تمرینات با وزنه،  ورزشکاران از تمام دامنه حرکتی مفصل استفاده میکنند. به خصوص در مفاصل ران، زانو و مچ پا. داشتن یک دامنه حرکتی انعطاف پذیر میتواند مانع از آسیبهای ناشی از آنها گردند. این قانون در آغاز کار با وزنه باید مد نطر قرار گیرد. اگر تا کنون به تمرینات انعطافی نپرداخته اید هنوز دیر نیست. آغاز کنید تا از اتفاقات تلخ آتی جلوگیری شود.

قانون دوم: تاندونها را تقویت نمائید

آیا میدانید که عضلات شما سریع تر از تاندونهای و لیگامنتهای شما تقویت میگردند؟ دانش بر این موضوع میتواند باعث بهبود عملکرد ورزشکاران و جلوگیری از آسیب های پی در پی گردد. در واقع با تمرینات آمادگی آناتومیک که در فاز اول اغلب برنامه های با وزنه وجود دارد شما تاندونها و لیگامنتها را تقویت نموده اید و مرحله بعد میتوانید به تمرین با وزنه بپردازید. اغلب افرادی که از این مرحله به سادگی گذشتند پس از مدتی دچار مشکلات شدیدی در مفاصل خود شده و بناچار بدنسازی را کنار گذاشتند. انجام تمرینات در این مرحله موجبات افزایش قطر لیگامنتها، تاندونها و افزایش قدرت آنها میگردد. این فاز را هرگز از یاد نبرید. به زودی برنامه جامع در این فاز در سایت قرار میگیرد.

برای مطالعه کامل به ادامه مطلب بروید ....

قانون سوم: قدرت عضلات کور یا ناحیه لگن و تنه را افزایش دهید

باید بدانید که فشار در تمرینات با وزنه تنها بر روی عضلات هدف وارد نمیگردد بلکه مفاصل ناحیه کور یا لگن و کمر را هم درگیر میکند. عدم  آمادگی عضلات این ناحیه باعث آسیب های جدی خواهد شد که ادامه تمرین در این صورت امکانپذیر نخواهد بود. توصیه ما تمرینات با توپ های سوئیسی و یا تمرینات پیلاتس میباشد

قانون چهارم: قدرت عضلات فیکس کننده را بهبود ببخشید

برخی از عضلات بدن شما همچون عضلات فیکس کننده کتف و یا عضلات اکستنسور ستون فقرات نقش مهمی در حرکات دارند. به عنوان مثال شما قادر به اسکات نخواهید شد مگر با داشتن عضلات فیکس کننده قوی در این ناحیه از بدن. پس در آغاز برنامه ها به تقویت این عضلات بپردازید.

قانون پنجم:  حرکت را تمرین کنید نه اینکه عضله را تقویت نمائید.

باید بدانید که مهارتهای مختلف در ورزش و روزمره از مجموعه عضلات و مفاصل هستند نه یک عضله. به فکر تقویت یک عضله نباشید بلکه سعی در تقویت حرکات نمائید تا مجموعه عضلات در آن تقویت گردند.


نکته: اجرای مفاد این قوانین برای همه مربیان و ورزشکارن بیمه کننده سلامتی و کسب نتایج خوب خواهد بود. این قوانین در تمام برنامه های تمرینی با وزنه در دنیا مورد لحاظ قرار میگیرند.

ب


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">