آموزش فوتبال ، فوتسال و داوری

دوشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۱۰ ب.ظ

دلایل توق ظهور ستاره در فوتبال

فوتبال مدرن زیبائی خود رامدیون ظهور ستاره هائی است که بر زیبائی این رشته مهیج ورزشی افزوده اند.


رونمائی از ستاره جدید تیم بارسلونا آداما ترائوره  که محصول کارخانه بازیکن سازی لاماسیا( مدرسه فوتبال بارسلونا)است  چندی قبل روی سایت های خبری قرار گرفت.

 لاماسیا تاکنون ستاره هایی همچون والدس، مونتویا، پیکه، پویول، جوردی آلبا، بوسکتس، ژاوی، سسک، پدرو، مسی و اینیستا را پرورش داده که همگی در سطح اول فوتبال دنیا و در فوتبال مدرن بعنوان ستاره حضور دارند.

با اطلاع از این اخبار به این فکر فرو می رویم که   چرا در کشور ما به ساخت بازیکن اهمیت زیادی داده نمی شود و آکادمی باشگاه ها فقط نام آکادمی را یدک می کشند.

چند دلیل عمده برای از کار افتادن کارخانه بازیکن سازی در کلاس بالا و پرورش نیافتن ستارگان می توان برشمرد :

۱-جمع شدن بساط  گل کوچک و جایگزین شدن زندگی توام با فقر حرکتی در بین نونهالان و نوجوانان کشورمان که موید آن برسی هایی است که نشان میدهد در طی سالهای ۸۶ تا  ۹۱ چهار درصد چاقی بین دانش آموزان بیشتر شده است .

۲- پائین بودن سطح دانش و توانائی بسیاری از مربیان سطوح پایه ( مربیان دارای سوابق درخشان در بخش بازیگری شاید بتوانند در  جایگاه هایی نظیر سرمربی ، آنالیزور ، مشاور، و …کار ساز و حتی آیده آل باشند ؛ ولیکن موفقیت در بخش تمرینات گوناگون نیازمند دانش و تخصص است ).

 بازیکنان نخبه و ستاره امروزی ، حدود بیست سال قبل زمانی که به عنوان یک بازیکن نونهال به عضویت یک تیم در می آمدند ، بین سه الی ده هزار ساعت در پارک ها و کوچه پس کوچه ها به گل کوچک می پرداختند و با وجود سن اندکشان کوله باری از آمادگی جسمانی ، تکنیکی ،و شعور بالای تاکتیکی را به یدک می کشیدند و بدین لحاظ ضمن اینکه به لحاظ احتمال آسیب پذیر بودن در بسیاری از تمرینات غیر اصولی و آسیب زای بسیاری از مربیان آن زمان در امان بودند، از طرفی هم با بخاطر برخوردار بودن از زمینه فوتبالی مناسب ، با همان امکانان محدود و تمرینات بعضا غیر اصولی و علمی و…پیشرفت و ستاره شدنشان رقم می خورد بطوری که در مورد هر یک از ستاره های رو به اتمام فوتبال ما ده ها مربی مدعی هستند که فلان بازیکن را خودشان ساخته اند و نکته مهم این است که مربیان مذکور ، هم اکنون قادر به ستاره سازی نیستند  و ا ین در حالی است که امکانات افزایش یافته است و اینان با  تجربه تر و توانمند تر شده اند و انتظار می رود ستاره هایی جدیدی را به فوتبال ما معرفی کنند در حالی که چنین نیست .

بایستی از چنین مربیانی خواسته شود که درکنار لیست بالا بلندی که از ستاره هایی که باصطلاح خودشان ساخته اند ارائه می دهند ، درکمال صداقت لیست بلند تری هم از از بازیکنانی که با اعمال تمرینات غیر اصولی ، تجویز گذاستن آجر داغ روی موضع مصدوم ، ماساژ دادن مچ پا در آب نمک ، انجام تست کوپر در انتهای نود دقیقه بازی و موارد متعدد دیگر ، مصدومشان کرده اند و از چرخه فوتبال خارج کرده اند ارائه دهند ، بازیکنانی که به هزار امید و آرزو آمده بودند و هر کدامشان می توانستند در آینده سر از تیم ملی در بیاورند .

بازیکنان نونهال و نوجوان در حال حاضر بجای اینکه دو سه هزار ساعت گل کوچک بازی کنند به بازی های کامپیوتری ، نشستن روی مبل و خوردن چیپس و فست فود می پردازند .

 تبدیل شدن به بازیکن غیر ممکن نیست ولیکن لزوما مستلزم برخورداری  مربیان از  دانش و توانائی در زمینه های فیزیولوژی ورزشی ، علم تمرین وآمادگی جسمانی ، تغذیه ورزشی ، آسیب شناسی ، اصول و زمانبندی تمرینات  سازمانی فوتبال و موارد بسیار دیگری می باشد .

 دیگر در تیم های پایه خبر از نونهالانی که توان هوازی شان بالا ، درصد چربی خونشان مناسب، قدرت و استقامت و انعطاف پذیری عضلاتشان خوب ، مفاصلشان در برابرفشار تمرینات غیر اصولی ایمن و تکنیک شان سر شار باشد نیست .

 برای جلوگیری از تهی شدن ستاره ها دو راه حل اساسی وجود دارد :

۱-تغییر شیوه زندگی نونهالان از پرداختن به بازی های کامپیوتری و تماشاگر شدن صرف مسابقات ورزشی به شرکت در زندگی توام با فعالیت بدنی ، بازی و ورزش در مدارس و برپائی گل کوچک در محل های ایمن ، استاندارد و قانونی

۲-بکار گیری مربیان دارای توانائی فوق الذکر در تیم های پایه و درک نمودن این چنین مربیانی که ده ها سال از عمرشان را صرف تمرین و بازیگری و متحمل شدن هزینه های سنگین  تحقیق ، تحصیل ، طی نمودن دوره های علمی و مربیگری متعدد و متحمل رنج ها و مشقت های فراوان نموده اند ،اینان  مستحق بر خورداری عادلانه هستند .

منبع مطلب : سایت فوتبال مدرن

۹۴/۰۹/۰۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">