آموزش فوتبال ، فوتسال و داوری

چهارشنبه, ۲ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۳۶ ق.ظ

تمرینات و فعالیت های بین دو مسابقه فوتبال

در فوتبال حرفه ای تمرینات و زمان پس از بازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .

برای اکثر مربیان معمائی بزرگ و پیچیده است که تمرینات هفتگی را با چگونه  پیاده نمایند که هم تیمی خسته  و ناتوان در بازی آینده روانه میدان نکنند و هم بازیکنانی خارج از فرم مطلوب و ناتوان و عاجز از نود دقیقه وظیفه شناسی را به مصاف تیم حریف نفرستند.

داستان از اینجا شروع می شود ….بلافاصله پس از بازی برای مربی تاثیر گذار است .

لحظه ای که تحت تاثیر نتیجه بازی قار می گیرد.

برای مطالعه کامل به ادامه مطلب بروید....

لحظه ای که بر اثر کسب نتیجه برد، با مالیدن ماست بر روی ضعف ها و کاستی ها تیم و بجای پرداختن به موضوع مهم سرد کردن و جبران ذخایر گلیگوژن و آب  و بازگشت به حالت اولیه ؛ به گفتن تبریکات و دادن وعده پاداش و شرکت با میل در مصاحبه مطبوعاتی و کنفرانس خبری پس از بازی و … می گذرد ؛ و شاید هم بخاطر کسب نتیجه ای به غیر از برد ، بجای پرداختن به بازگشت به حالت اولیه و تامین ذخایر انرژی ، با گفتن توام با طلبکاری «مصاحبه نمی کنم» به خبرنگاران  و انداختن توپ به زمین داوران و متهم کردن بازیکنان به کم کاری ارائه بازی ناجوانمردانه توسط حریف و شکسته شدن کاسه و کوسه ها بر سر این وآن سپری می شود.

بدین و سیله خاطر نشان می شود که بدن بازیکن و اساسا جان انسان که از مغز به  پائین ، چه ساختاری های فیزیولوژیکی قلبی ، عروقی تنفسی ( کاردیو واسکولار سیستم)و چه مکانیزم فیزیکی تحت عنوان عصبی عصلانی اسکلتی ( نئو ماسکولو اسلتال  سیستم) به هیچ عنوان برد و باخت و مساوی سرش نمی شود و اگر با آن طبق داده های علمی رفتار نشود ، در همان لحظه بواسطه عدم بازگشت فیزیولوژیکی به حالت اولیه و عدم تامین ذخایر از دست رفته انرژی و آب وافزایش احتمال آسیب ، به بخشی از دلایل شکست بازی آینده ازهم اکنون در حال رقم خوردن است.

و اما روز پس از بازی …تشکیل جلسه فنی با بازیکنان با حضور مربیان ، کادر پزشکی، سرپرست ، آنالیزور ، تدارکات و دیگران جهت یاد آوری وظایف انجام نشده و نقد و بررسی اوضاع و احوال بازی دیروز و پرداختن به جلسه تمرین که در دو بخش می بایستی طراحی گردد:

۱-تمرین جهت بازیکنان به بازی گرفته شده در روز قبل :

گرم  کردن توام با مرور کار با توپ، بطوری که ضربان قلب بازیکنان از هفتاد درصد بیشینه فراتر نرود که می تواند در حدود نیم ساعت ادامه یابد و پس از آن دقایق پرداختن به بسکتبال  تفریحی و تنیس- فوتبال و در انتهای جلسه کششس و آرام سازی برا اساس آنچه که در فیزیوتراپی و علم تمرین منعکس شده است .

۲-تمرینات بازیکنان ذخیره و سکو نشین دیروز:

می باسیتی تمریناتی نسبتا فشرده که از طرفی به لحاظ ایجاد تعادل فعالیت تمرینی و دریافت کالری نسبت به بازیکنان دیگر به بالانس لازم برسند و از طرفی نیز جهت حضور موفق در جلسه تمرین فردا ، کارش به واماندگی نکشد و در نهایت چنانچه امکانان یاری نماید ، جلسه ای با حضور بازیکنان توام با تماشای فیلم بازی و صرف میان وعده ای متناسب ، برگزار گردد.

و اما دو روز پس از بازی و با  توجه به وجود آثار خستگی ، مجموعا در حدود شصت دقیقه ، جلسه تمرینی می تواند با گرم کردن و سپس انجام تمرینات بر پایه توان هوازی متوسط که در محدوده هفتاد الی هشتاد درصد ضربان قلب بیشینه انجام و با انجام تمریناتی مانند حفظ توپ ، تعویض بازی و … و بار تمرین حدود پنچاه درصد را پشت سر گذاست .

 روز سوم پس از بازی ، روز اوج فشار تمرینات هفتگی است .

 جائی که بار تمرین بر اساس حدود نود درصد تعریف می گردد.

با  توجه به اینکه بازیکنان بطور کامل به ریکاوری رسیده اند ؛ تمرینات بدنسازی متناسب با حین فصل در این روز توام با کار با توپ و مرور تاکتیکی  و مجموعا در حدود نود الی صد دقیقه و بر اساس نتایج آنالیز و نیازهای تیم انجام می شود .

روز چهارم پس از بازی به لحاظ ساختن تیم برای بازی آینده بسیار مهم است و با اعمال بار تمرینی در محدوده هشتاد درصد و با زمانی هفتاد الی نود دقیقه ای ، بایستی با مجموعه ای از کار بدنی ، مرور تکنیکی و تاکتیکی و بر اساس سیستم بازی و احتمالا سیتم بازی حریف آینده و با تمر کز بر اصلاح اشتباهات و اوج دقت به عملکرد بازیکنان ، به انتخاب  هیجده بازیکن برای بازی آینده پرداخت .

روز پنجم و یا دو روز قبل از بازی ، روزمناسبی است که با بازیکنان انتخاب شده از روز قبل و با فشار تمرین حدود هفتاد درصد و زمان در حدود شصت دقیقه به مرور کارهای تاکتیکی ، ایجاد انگیزه و بطور ویژه به تاکتیک های ایستگاهی پرداخت و البته توجه ویژه به بازیکنان خارج از لیست ضروری است .

روز ششم یا روز قبل از بازی بایستی با فشار در محدوده چهل درصد به انجام تمرینات  تفریحی از قبیل : تنیس- فوتبال و شبیه سازی در محدوده زمانی حدود چهل دقیقه پرداخت که البته این زمان هم با توجه  به بازی داخل یا بیرون از خانه می تواند متغییر باشد.

منبع : سایت فوتبال مدرن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">